perjantai 24. toukokuuta 2013

Puola, Zukowo 17.-22.5.



Projektikokoukseen Puolaan matkasivat Eeva ja Sanna-Pauliina. Partnerikoulu sijaitsee Zukowossa, joka on noin 7000 asukkaan kaupunki Pohjois-Puolassa, lähellä Gdanskia, Gdyniaa ja Sopotia. Kokoukseen saapui 2-5 opettajaa jokaisesta projektimaasta sekä oppilaita Bulgariasta ja Italiasta.


Puolalaista maaseutua
Neptunuksen suihkulähde Gdanskissa 
Meripihkamuseo Gdanskissa



Meripihkasta oli valmistettu kaikkea koristeista käyttöesineisiin.

Gdansk pommitettiin lähes maan tasalle toisessa maailmansodassa

Gdanskin kirkko...
... ja näkymä sen tornista
Sopotin hiekkarannalla
Szymbarkin puisto esitteli paikallista kulttuuria ja historiaa,
tässä talossa oli tosin jotain hullusti...
Eeva roikkuu katosta?
Pääsimme hevosajelulle Kashubian metsiin
Leban dyyneillä oli hiekkaa paljon enemmän kuin odotimme
Matkalla poikkesimme myös Sea Parkissa, joka oli keskellä metsää
Dorota-opettajan luona vietettiin grilli-iltaa, jossa oli paljon
suomalaisen kesän elementtejä: nuotio, järvi ja sääskiä
Dyynit liikkuvat jopa 9m vuodessa ja hautaavat alleen kaiken elävän

Koulussa meille oli valmistettu hieno tervetulojuhla
Kuvassa sanat kashubialaiseen lauluun
jolla on perinteisesti opetettu lapsille kashubian kielen aakkoset
Koulun Comenius-puutarhassa kasvoi eri maiden kasveja
Kirjaillut tekstiilit olivat tyypillisiä Zukowolle ja Kashubian alueelle
Projektikokouksessa vaihdettiin eri maiden laatimia energia-aiheisia lautapelejä

torstai 23. toukokuuta 2013

Earth Day 22.4. 2013

On Earth Day we visited in the fourth class were pupils were planting flowers and plants. We asked few questions about what they were doing.
Why are you planting ?
- We try to add knowledge about global warming. Small things matter.
What are you planting?
- Marigolds, watermelons, chilis, pumpkins, cloves and tomatoes. It's part of Comenius project, where we chanced seeds with other countries: Lithuania, Poland, Austria, Greek, Italy, France, Bulgarian and Turkey. From Finland we took turnip's seeds. The pupils took plants home, and later they will bring pictures of the growing plants to school. Some pupils wanted to plant more plants. We interviewed two of them, Elli and Ada.
What are you planting?
Elli and Ada: -Chili, rosemary and dill.
Why those plants?
Elli: -Mom wants to grow chili.
Ada: -Grandmother wants these plants.
Where are you going to grow the plants?
Elli: -At home.
Ada: -I will give them to grandmother as a gift.
How are you going to take care of the plants?
Elli: -Water them.
Ada: -Grandmother will take care of them. Thank you for interview.
By Nea, Sanna and Vilja, 8A








maanantai 13. toukokuuta 2013

Hankkeen nettisivut rakentuvat...

Hankkeen nettisivut rakentuvat pikkuhiljaa osoitteessa
http://www.hc-he.com/

Sivuilta löytyy jo paljon mielenkiintoista asiaa, mm. osallistujamaiden esittelyt, tietovisa osallistujamaista, sekä kierrätystietoa ja -hupia. Täältä pääset kuuntelemaan näytteitä eri kielistä, Virtual Phrasebookissa on muutamia tavallisimpia lauseita ja esim. lukusanat 1-12 kaikkien osallistujamaiden kielillä. Suomen näytteet äänittivät Hepolan koulun ekaluokkalaiset Janne-open kanssa.

Kannattaa tutustua!

sunnuntai 12. toukokuuta 2013

Energia-asioita yhteistoiminnallisesti


 
Energia-asioita opiskeltiin 3. ja 4. luokan voimin yhteistoiminnallisesti. Aluksi koko porukka kokoontui auditorioon, jossa oppilaat jaettiin viiteen kotiryhmään. Aiheeseen virittäydyttiin kuuntelemalla kaksi tarinaa. Ensimmäinen kertoi siitä, miten kaikki energia on peräisin auringosta. Toisen tarinan aikana piti samalla merkitä monisteeseen, mitä energiaa käyttäviä asioita tarinassa mainittiin. Tämän jälkeen oppilaat jaettiin kolmeen asiantuntijaryhmään siten, että jokaiseen asiantuntijaryhmään tuli kolme oppilasta jokaisesta kotiryhmästä.
 
Ensimmäinen asiantuntijaryhmä perehtyi siihen, mitä eri energialähteitä on olemassa ja miten ne jakautuvat uusiutuviin ja uusiutumattomiin. Toinen ryhmä tutustui eri energialähteiden ympäristövaikutuksiin ja kolmas ryhmä pohti erilaisia tapoja säästää energiaa kotitalouksissa. Tähän käytettiin aikaa kaksi oppituntia (2 x 60 min.). Oppimateriaalina käytettiin Motivan Hei, kaikki toimii! -vihkosta ja open opasta. Paljon hyviä linkkejä energiaopetukseen löytyi Motivan sivuilta.
 
Seuraavana päivänä oppilaat palasivat kotiryhmiinsä ja opettivat asian muille ryhmän jäsenille. Jokainen asiantuntijaporukka oli myös varannut tehtävämonisteen muille kotiryhmäläisille. Ryhmissä ratkottiin sanasokkeloita, täydennettiin ajatuskarttoja ja etsittiin Tuhlarin talosta energiansäästökohteita.
 
 
Tässä rastitellaan, mitä energiaa tarvitsevia asioita mainittiin tarinassa.

Elli opettaa ryhmälleen energialähteitä.

Ajatuskartta täydentyy.

Toisten opettaminen on vaihteeksi mukavaa, mutta haastavaakin.


Tuomas pähkäilee sanasokkeloa.


 Energia-asiantuntijat työssään.
 



keskiviikko 17. huhtikuuta 2013

Energiaa ja lautapelejä

Loppukevään teemana projektissa on energia. Kevään viimeinen projektikokous suuntautuu Puolaan toukokuun puolenvälin paikkeilla, ja sinne tuliaisiksi valmistuu kevään aikana energia-aiheinen lautapeli. Ensin kuitenkin pitää perehtyä yhdessä energia-asioihin ja tietenkin erilaisiin lautapeleihin.

12.4 perjantaina  3., 4. ja 6.-9.e -luokkien oppilaat kokoontuivat koulun kirjastoon pelaamaan lautapelejä. Ryhmät jaettiin sattumanvaraisesti, niin että joka ryhmään tuli 3-5 oppilasta eri luokilta. Pelituokion jälkeen ryhmät kirjasivat paperille pelin ikäsuosituksen ja pelaajamäärän, pelin idean lyhyesti, sekä arvion pelistä (1-5 tähteä).

Richard Scarryn Busytown -pelissä kamppaillaan ahneita possuja vastaan.

Jos Juupas- ja Eipäs-possut ehtivät syödä evääsi ennen kuin lautta saapuu saarelle, possut voittavat pelin.

Afrikan tähti on tuttu jo monelle sukupolvelle.


Otsapokassa vaaditaan selitys- ja päättelytaitoja.


Tenavataiturit osaavat monenlaisia temppuja

Myös Kimble on ikisuosikki.

Kimblestä on myös Angry Birds -versio.

Toivottavasti kenenkään tie ei johda vankilaan Monopolyssa.

Rosvot vaanivat ja timantit odottavat löytäjäänsä.


Junioriversio Monopolysta.

maanantai 18. maaliskuuta 2013

Terveisiä Kreikasta, Larissasta!

Hiihtolomaa edeltävällä viikolla kolmihenkinen seurueemme starttasi kohti Kreikkaa. Matkaan kului kaikkiaan yli vuorokausi; lensimme tiistai-iltana Helsinkiin ja aamulla varhain lähdimme Frankfurtin kautta Ateenaan. Ateenasta matka jatkui junalla kohti Larissaa. Juna mutkitteli neljän tunnin ajan pitkin Kreikan rannikkoa huikeiden maisemien läpi.

Alppien yllä

Larissassa meitä oli vastassa iloinen joukko kreikkalaisia opettajia ja ohjelmassa oli päivällinen. Pelkästään alkusalaatilla olisi ruokkinut kokonaisen perheen ja reissun aikana saimmekin tottua runsaaseen ruokatarjoiluun.

Alkupalat


43rd Dimotiko Scholio Larissas

Koulun rehtorin ja kaupungin edustajien tervehdys

Tervetulojuhla koululla

Lapset esittivät perinteisiä kreikkalaisia tansseja

Oppilaiden töitä

Koulun ulkoseinät oli koristeltu maalauksin

Kreikkalaisen ja suomalaisen koululuokan välillä on enemmän yhtäläisyyksiä kuin eroja

Oppilaiden vanhemmat valmistivat meille lounaan

Hyvää huomenta!

Yhtenä projektitehtävänä oli vaihtaa kasvien siemeniä. Tässä Bulgarian tuomiset.


Vierailun ohjelmassa oli tutustumista Larissan ḱaupunkiin sekä noin tunnin ajomatkan päässä sijaitseviin Kalampakan ja Trikalan kaupunkeihin. Kalampakan lähellä, jyrkkien kallioiden päälllä sijaitseva Meteoran luostari yllätti meidät henkeäsalpaavilla maisemillaan.

Antiikin teatteri Larissassa

Opas kertoi, että teatterin päällä oli ollut maantie ja kerrostaloja vielä muutama vuosikymmen sitten

Menneisyys ja nykyaika kohtaavat


Kalampaka

Kalliot olivat kuin toiselta planeetalta

Meteoran luostari

Team Finland
Perinteisiä kreikkalaisia asuja tanssijoiden yllä

Vielä matkan lopuksi team Finland valloitti Akropolis-kukkulan